درۆیه‌کی پیرۆز

ساخت وبلاگ
بینادلنویسنده و تصویرگر: سید هافمترجم: محمّد هداییدر روزگاران خیلی خیلی قدیم آدم‌ها خانه نداشتند و در غارها زندگی می‌کردند. اسم یکی از این آدم‌های غارنشین بینادل بود.بینادل هم در غار زندگی می‌کرد. امّا زندگی در غار را دوست نداشت.غار سرد بود و بینادل سردش می‌شد.وقتی سرش را می‌گذاشت روی سنگ که بخوابد، سرش درد می‌گرفت.خفاش‌ها همه جا می‌پریدند و می‌چرخیدند، انگار همه چیز و همه جا را مال خودشان می‌دانستند.بینادل به همسایگانش می‌گفت:آخر این هم شد زندگی. باید به فکر جای راحت‌تر و بهتری باشیم.همسایه‌ها می‌گفتند:به نظر ما که اینجا خوب است، چرا تو از این جا خوشت نمی‌آید؟آدم‌های غارنشین آدم‌های زمختی بودند.چماقی به دست می‌گرفتند و این‌ور و آن‌ور می‌رفتند.بینادل هم زمخت بود و چماق داشت.امّا دلش می‌خواست گل و گیاه بکارد و بزرگ‌شدن آنها را تماشا کند.دلش می‌خواست نقّاشی بکشد.دلش می‌خواست با مردم مؤدّب باشد.با جانورها هم مهربان بود.آدم‌های دیگر از این کارهای بینادل خوششان نمی‌آمد. به او می‌گفتند:این کارها دیگر چیست؟ تو باید مثل غارنشین‌ها رفتار کنی!بینادل حرفی نمی‌زد. همانطور گل و گیاه می‌کاشت و نقّاشی می‌کرد.با آدم‌ها مؤدّب بود. با جانورها مهربان بود.حتّی بعضی وقت‌ها حرف‌های تازه‌ای می‌زد. مثلاً می‌گفت: خواهش می‌کنم یا متشکرم.یا می‌گفت: امروز چه روز قشنگی است!این کارهایش غارنشین‌های دیگر را حسابی عصبانی می‌کرد.آنها به او می‌گفتند: تو دیگر حق نداری اینجا زندگی کنی، زود راهت را بکش و برو.آن وقت با سنگ و کلوخ افتادند به جانش و فراری‌اش دادند.جانورها آمدند پیش بینادل و گفتند: خیلی بد شد که تو بی غار شدی.بینادل گفت: مهم نیست. غار هم خیلی سرد بود.بینادل به دنبال جایی برای زندگی می‌گشت. پرنده‌ها گ درۆیه‌کی پیرۆز...
ما را در سایت درۆیه‌کی پیرۆز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hozhan بازدید : 36 تاريخ : پنجشنبه 23 آذر 1402 ساعت: 21:41

رایطه عزت نفس و مسئولیت پذیرییک نکته مهم: وقتی تاکید می کنم مسئولیت زندگی و سعادتمان بر عهده خود ماست هرگز منظورم این نیست که عوامل خارجی و حوادث و اتفاقات نمی توانند در این میان نقشی داشته باشد. این را هم نمی گویم که هر شخصی به طور کامل مسئول اتفاقاتی است که برای او می افتد.من موافق این گفته نیستم که مسئول همه اتفاقاتی که برای شخص می افتد خود اوست. بسیاری از امور هستند که بر آن کنترلی ندریم. اگر خود را در قبال کارهایی که بر آن اختیاری نداریم مقصر بدانیم، عزت نفس خود را به مخاطره می اندازیم. وظیفه ماست که بدانیم چه اموراتی مربوط به من است و چه اموراتی مربوط به من نیست. اما باید به این نکته توجه داشته باشد که تنها آگاهی که بر آن کنترل ارادی دریم، آگاهی خود من است.یک مثال: در محل کار و در محیط های اداری به راحتی می توان تشخیص داد که چه کسانی در قبال خود مسئولیت دارند و چه کسانی از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند. کسی که در قبال خود احساس مسئولیت می کند با مسایل برخورد پویا دارد و حال آن که دیگران برخورد انفعالی می کنند.وقتی مساله ای بروز می کند مردان و زنانی که در قبال خود احساس مسئولیت می کنند، می پرسند در این باره چه می توانم بکنم؟ چه اقداماتی می توانم صورت دهم؟ اگر مشکلی پیش بیاید از خود می پرسند: (چه موضوعی را فراموش کردم؟)، (کجا محاسبه ی اشتباه داشتم؟)، (چگونه می توانم مساله را اصلاح کنم؟) اشخاصی که احساس مسئولیت میکنند هرگز نمیگویند: (اما کسی به من نگفت)، (این وظیفه من نیست). کسی که احساس مسئولیت میکند دیگران را سرزنش نمی کند و آنها را مقصر جلوه گر نمی سازد. کسی که احساس مسئولیت میکند راه حل گراست.در تمام سازمانها و موسسات با هر دو شخصیت روبه رو میشویم: گروهی که منتظرند درۆیه‌کی پیرۆز...
ما را در سایت درۆیه‌کی پیرۆز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hozhan بازدید : 38 تاريخ : پنجشنبه 23 آذر 1402 ساعت: 21:41

صالح نجفی- به وضعیت مردم ایران بدبینید؟عباس کیارستمی- بدبین نیستم، واقع بینم. واقعیت این است که حالا حالاها طول می کشد تا به مرحله فکرکردن برسند. از این جمعیت هفتادمیلیونی فکر می کنم که بالاتر از پنجاه میلیون هنوز زندگی گیاهی دارند. هنوز به فکرکردن نرسیده اند. تا به این مرحله نرسیم نمی توانیم در مورد زندگیمان تصمیم بگیریم و تا نتوانیم تصمیم بگیریم، منطقی نیست که سرنوشتمان از این بهتر شود. چرا باید بهتر شود؟ بالاخره یکسری آدمها هستند که معنی زندگی را از ما بهتر دریافت کرده اند و می دانند که برای زندگی بهتر، زندگی درست تر، چه باید کرد؟...بنابراین چرا درست شود؟ از چه زاویه ای درست شود؟ طول میکشد، پانصد سال شاید. هیچ کس فکر نمی کند. آدم یکسری چیزها را باور نمی کند. ص .266از کتاب گفت وگوهایی با عباس کیارستمی، گادفری چشایر، ترجمه صالح نجفی، تهران، لگا، 1399. درۆیه‌کی پیرۆز...
ما را در سایت درۆیه‌کی پیرۆز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hozhan بازدید : 42 تاريخ : سه شنبه 14 آذر 1402 ساعت: 7:40

برای جناب قیصری و سبکهای پردازش: بر اساس یک تحقیقچنانچه به طور رومزره به زبان فارسی صحبت می کیند با کمی تلاش خاوهید تواسنت این نوتشه را بخاونید.در داشنگاه کمبریج انگلتسان تقحیقی روی روش خوانده شدن کملات در مغز اجنام شده است که مخشّص می کند که مغز انسان تهنا حروف اتبدا و اتنهای کلمات را پدرازش کرده و کمله را می خاوند. به همین دلیل است که با وجود به هم ریتخگی این نوتشه شما تواسنتیدآن را بخاونید.به نقل از مجله انشا و نویسندگی ش. 5 درۆیه‌کی پیرۆز...
ما را در سایت درۆیه‌کی پیرۆز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hozhan بازدید : 44 تاريخ : سه شنبه 14 آذر 1402 ساعت: 7:40

اگر در پی خشنودی همه مردم باشی در پی چیزی هستی که هرگز بدان نخواهی رسید؛ زیرا چگونه دو رأی ناهماهنگ برای تو در یک جا گرد آید، و اساساً چه نیازی به خشنودی کسانی داری که خشنودی ایشان با جفاکاری و موافقتشان با گمراهی و نادانی همراه است. پس همواره در پی خشنودی نیکوکاران صاحب خرد باش که چون بدان دست یابی بار سختی ها از دوشت برداشته می شود.از کتاب ادب الکبیر: ابن مقفعبه نقل از کتاب جستارهایی در ادبیات تعلیمی، مریم مشرّف، تهران: سخن، 1389.ص.35 درۆیه‌کی پیرۆز...
ما را در سایت درۆیه‌کی پیرۆز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hozhan بازدید : 25 تاريخ : سه شنبه 14 آذر 1402 ساعت: 7:40

گەڕان بە شوین ڕیتمڕیتم تەنیا شێعرێ مەگیرۆوە. گردوو هونەرەکا و پانایی پێکیاوە و هەستی تەنۆوە. ژیوای وێش نزامێ ئیقاعین، جە ترپە و دڵوو گیانەوەرێوە تا سووڕەو تەنەعاسمانیەکا و سەرجەم پانایی بیەی. تا ئا یاگێ زانشتی بەشەری، ئاگادار هەن، گرد وێنایێنێ جە نزامی ئیقاعی کە مدرایش پەی نیا و دایمەن ئینا حاڵوو جووڵەینە. تەنانەت هەر فەرهەنگێ و شارستانیەتێ نزامی ئیقاعین.ئیفلاتوون ماچۆ: " کەسێ بە شێوازی ڕێکوپێک و دادپەروەرانە و ڕیتمئامێز پەروەردە کریۆ، مەحاڵا بۆ بە زاڵم." ئینە یانێ ساباتەو پەروەردە و فێرکاری، سیاسەت و تەرزەو دیای پەی دنیای و ژیوای و ... ڕیتمش هەن. ویرچەمە و ڕیتمی گێڵۆوە پەی تێزە ویری و فەلسەفیەکا. فیلسۆفی گەورەی یۆنانی، فیساغۆرس کە واچێ: " هۆرسووڕیای تەنەعاسمانیەکا و مەودای زەمانیشا جە یۆتەرینی، سەروو بنەمایێ قاعیدەمەندی و هەماهەنگیێ ڕێکوپێکی و هارمۆنیاداری نریانەرە کە کریۆ واچمێش پەنە مۆسیقای گەردوونی." ل. سی و چوارسەرچاوە: چەکەریای حەزێ تازێ و عومرێ جادە...پەی قریوە دەنگەکا شێعرەو ئارۆی، عادڵ محەممەدپوور، مەریوان: ئەوین، 1396. درۆیه‌کی پیرۆز...
ما را در سایت درۆیه‌کی پیرۆز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hozhan بازدید : 96 تاريخ : پنجشنبه 2 آذر 1402 ساعت: 1:09

شمشیر آخته و گردنی از مو باریکترچند گروه درسی درسی و کاری در تلگرام دارم. یکی از گروهها سالهاست فعال است و هرکس را که بخواهد و بشاسم به گروه اضافه می کنم. این بار یکی از دوستان بسیار عزیز پیام داد لطفا شماره ی ... را به گروه ... اضافه کنید. به خاطر شناختی که از ایشان دارم، گفتم سمعا و طاعتا.شخص معرفی شده در تلگرام حساب و حضور نداشتند. تلگرام پیام دادند که آیا مایل هستید دعوتنامه برایشان بفرستید، بنده هم با اطلاع از اینکه قبلا آن بزرگوار با این بزرگوارتر هماهنگ کرده اند به تلگرام اجازه دادم که با پیامک ایشان را دعوت نمایم. زبان تلگرام من، کردی است. ایشان هم بعد از خواندن پیام دعوتنامه فورا برایم اینگونه نوشتند: پیام اول: خجالت بکش من نه تورو میشناسم نه تو میدونی من کی ام این لینک چیه فرستادی؟پیام دوم: شماره منو کی بهت داده؟؟ و چطور جرات کردی همینجوری لینک بفرستی؟؟ هااااااانوشتم: سلام و عرض ادب، یک گروه درسی برای همایش برگزیدگان درست شده است. این شماره را از همکلاسیهایتان گرفته ام. اگر دانش آموز دبیرستان ا. نبوده ای و احیانا شماره شما اشتباهی ذخیره و نوشته شده است از شما بابت ارسال پیام دعوت، عذرخواهی می کنم. با سپاس، مهدی سیدیاین کارها همزمان شده است با تشکیل گروه دیگری برای همایش دانش آموزی که قرار است به امید خدا در شهریور 1403 برگزار گردد. من تصور کردم این شماره را دانش آموزان اشتباهی فرستاده اند.بعد از پیام تماس گرفتم، جواب ندادند.دوباره پیام دادم:تماس گرفتم که این مورد را توضیح بدهم. خدا نگهدارتان باشد بزرگوار.شماره سرکار را جناب آقای س. برای من فرستاده اند.به ناچار با بزرگوار اولی و معرف ایشان تماس گرفتم و توضیح دادم که بزرگواری و محترم بودن شما کار دستمان داده است. تلگ درۆیه‌کی پیرۆز...
ما را در سایت درۆیه‌کی پیرۆز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hozhan بازدید : 243 تاريخ : پنجشنبه 2 آذر 1402 ساعت: 1:09

نقش نظام مدیریت در توسعهاز آنجایی که امروزه دیگر مشخص شده پیشرفتهای روزافزون اقتصادی، اجتماعی، علمی و تکنولوژیکی کشورهای توسعه یافته به کارآمدی نظام مدیریت در آن ممالک مربوط می شود و برعکس محوری ترین علت عقب ماندگی جوامع کم توسعه ریشه در فقدان نظام مدیریت شایسته در این گروه کشورها قرار دارد. متاسفانه در بیشتر ممالک کم توسعه و همچنین ایران به دلیل فراوانی جمعیت و نیز به دلیل نهادی نبودن نظام مدیریت و حاکمیت اندیشه غیرعلمی، مدیریت نیروی انسانی شایسته انجام نمی پذیرد که منظور از مدیریت نیروی انسانی فرآیند انتخاب، جذب، استخدام، نگهداری و بهشازی منابع انسانی است." پراکندگی و گسیختگی در برنامه های توسعه اقتصادی اجتماعی همچنان تداوم یافته و پتانسیلها و انرژیهای ملی مان در معرض انواع اتلاف قرار گرفته است و در خاتمه ناچار از بیان آن هستیم که منظورمان از استراتژیهای مشخص و مورد توافق آن است که در بین آحاد اجرایی و برنامه ریزان و نیروهای آگاه و پرتحرک جامعه تلقی نسبتا یکسان و مشترکی نسبت به آن استراتژی وجود داشته باشد"( یحیایی، 1380، 87-86- و 90-91) بی دریغ توسعه کشور نیازمند کارآمدی بیشتر دولتها در اجرایی سازی اهداف توسعه گرای خود است. ص .55کردها و توسعه( مطالعه ای پیرامون کاربرد نظریه ی بنیانی در توسعه کردستان)، حسن رشیدی، تهران: اندیشه احسان، 1398. درۆیه‌کی پیرۆز...
ما را در سایت درۆیه‌کی پیرۆز دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : hozhan بازدید : 84 تاريخ : پنجشنبه 2 آذر 1402 ساعت: 1:09